Powstał z nagłej potrzeby. Czołg legenda. Pzkpfw V Panther – bo o nim mowa, został uznany przez miłośników historii i militariów za najlepszy czołg II Wojny Światowej zaraz obok sowieckiego T-34. Poza wersją bojową powstały: jednostki dowodzące, ewakuacyjne a także samobieżne. W latach 1942 – 45 zostało zbudowanych ok. 6 tys. „Panther”.
Wszystko zaczęło się w kwietniu 1941 roku, kiedy wytrzymałość sowieckich czołgów znacznie przewyższała niemieckie odpowiedniki. Na froncie walki, niemieckie 23-tonowy PzKpfw IV nie miały szans z doskonałymi T-34/76 oraz KW. Chcąc wyrównać szanse, podjęto się produkcji z następującymi założeniami: szerokość czołgu miała sięgać do 3150mm, maksymalna wysokość – 2990mm, opancerzenie czołowe – 40mm. Założono zastosowanie silnika o mocy 650-700KM z maksymalną prędkością możliwą do osiągnięcia – 55km/h. Z tego projektu powstał Czołg VK 3002 (Daimler-Benz), który został jednak odrzucony z powodu zbyt dużego podobieństwa do T-34. Wiadome było przecież, że nikt nie chciał strzelać do swoich, w razie błędnej identyfikacji maszyny.
Czołg Panther przechodził liczne modyfikacje konstrukcyjne i wyposażeniowe, jednakże najbardziej liczna produkcja (ponad 3700 sztuk) ruszyła w marcu 1944 roku, kiedy pojawiały się czołgi oznaczone jako PzKpfw V Ausf.G. Ściany boczne kadłuba w tej wersji czołgu, nachylone były pod kątem 61 stopni, pancerz boczny był dość gruby i wynosił 50 mm. Komora silnika posiadała dodatkowy wentylator, pomniejszone zostały natomiast otwory wlotowe powietrza do silnika. Na tyle kadłuba znajdował się porządny hak holowniczy. Warto jednak wiedzieć, że produkcję nie zakończono na wersji PzKpfw V Ausf.G. Cały czas ją udoskonalano i modyfikowano. Zobaczcie tylko jak taka wielka maszyna radzi sobie w terenie…
Categories: Czołgi RC Czołgi wojenne